Deze oefeningen zetten je op weg met het aanleren van SketchUp. De eerste oefening is de meest eenvoudigste, daarna is er een stijgende moeilijkheidsgraad maar steeds met de benodigde uitleg om het project uit te voeren. Voor elke oefening zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Vergeet niet dat er tijdens de lessen niet enkel feedback gegeven wordt over deze oefeningen, maar ook over eventuele project(en) die je zelf uitvoert.
Probeer eerst zelf: teken een vierkant van 10 op 10 meter. Vul dit op met een patroon zoals in de afbeelding hier langs, met de volgende afmetingen: een lijn op een afstand van 0,1 meter, gevolgd door een lijn op een afstand van 0,4 meter. Dit herhaalt zich tot het einde van het vlak.
Probeer eerst zelf: Teken de voorgevel van een huis voor Sophie, alles in een plat vlak, zonder één enkele lijn in de richting van de groene as te tekenen. De vereiste is dat deze voorgevel geen doorkijk heeft, en dat Sophie niet meer zichtbaar is. Afmetingen doen er niet toe. Daarbij dient het het dak symmetrisch te zijn. Tip: hierbij gebruik je de theorie over het snappen naar punten.
Probeer eerst zelf: Deze enorme dobbelsteen naast Sophie heeft als maat 1m x 1m x 1m, teken deze. De cirkels zelf hebben een straal van 0,1m.
Tip: teken een paar tijdelijke lijntjes op de kubus en gebruik Divide Line. Hierdoor wordt het mogelijk om de cirkels snel op de correcte positie te plaatsen. Gum de lijntjes nadien terug uit.
Probeer eerst zelf: Iedereen kent de tekening wel: zeer veel opgestapelde kubussen, schijnbaar tot in het oneindige herhaald. Teken zulk een patroon van tien op tien kubussen in 3D? Elk vlak is 2x2m.
Tip: zet de schaduwen aan via het menu View -> Shadows. Hierdoor krijg je meer relief.
Dit is zeer gemakkelijk om mee te beginnen in 3D: je kan direct een voorbeeld langs je nemen, zodat je weet waar je naar toe moet.
Meet met een lat het reële potlood op, en teken dat na in SketchUp met de gereedschappen Circle, Push/Pull en Move.
Oefening 6- mijn eerste meubel
Deze oefening is een goede start naar de grotere objecten toe: met slechts eenvoudige volumes wordt een kast samengesteld. De benodigde gereedschappen zijn Rectangle, Push/Pull en Move. Je leert dat je bruikbare modellen kan maken zonder ingewikkelde constructies in elkaar te moeten boksen.
Om de eerste stappen in het 3D tekenen onder de knie te krijgen, is er deze zeer eenvoudige oefening met de blokkendoos. Op de eerste pagina worden de blokken getekend, op de tweede pagina word er kleur aan gegeven en daarna worden er oefeningen gemaakt op het verplaatsen en roteren.
Oefening 8- Een eenvoudige tafel
Snel iets tekenen? Dat is mogelijk met de basisgereedschappen van SketchUp. In deze eenvoudige tutorial over gebruiksvoorwerpen wordt getoond hoe op een eenvoudige manier een goed resultaat te behalen is.
Dit grote project is ideaal om de overstap te maken van kleine objecten naar gebouwen, omgevingen en landschappen.
Op pagina 1 wordt een basis gelegd, op pagina 2 wordt de afwerking voorzien, terwijl pagina 3 ingaat op landschappen en presentatie.
Speciaal voor diegenen de vaak met details bezig zijn is dit project toegevoegd. In dit project zie je de grenzen van SketchUp en de mogelijkheden om over die grenzen heen te werken door wat te knoeien. Er is de eerste pagina over een boot tekenen, gevolgd door een pagina over de boot afwerken, een pagina over de roeispanen maken en een pagina over het afwerken.
Oefening 11- De detailuitwerking van een keuken
Deze keuken wordt uitgewerkt met het oog op een mogelijke uitvoering. Dit vraagt zeer veel detailwerk. Zelden is dit nodig, enkel voor detailstudies van de latere uitwerking.
In de eerste fase wordt er gekeken naar hoe de planken in elkaar te steken. In de tweede fase worden details aangebracht.
Oefening 12- Het Barcelona Paviljoen a.d.h.v. bestaande plannen.
Voor de durvers: dit project vertrekt van bestaande plannen. Je moet wat ervaring hebben met het plantekenen om dit tot een goed einde te kunnen brengen.
Voorbeelden om gestart te geraken
Op deze pagina staan enkele voorbeelden die te downloaden zijn, en waar naar hartelust op geëxperimenteerd kan worden.
Enkele projecten zijn af te raden in SketchUp. Je de projecten die op deze pagina aangehaald worden proberen, maar je zal merken dat zij extreem moeilijk zijn, omdat SketchUp daar minder geschikt voor is.